Waar komt de methode vandaan?

Deze methode is in de loop van 2022 gebouwd met de NewYorkse methode als bron. De teksten zijn aangepast aan leerlingen, want de originele methode is geschreven voor docenten.

Hoe werkt de licentie?

Net als het origineel gebruiken wij cc-by-sa. Dit betekent dat je deze versie weer mag klonen, je moet de licentie intact laten en je mag m niet voor commercieel gebruik uitgeven. Zo bescherm ik mijn (ons) werk uit de community tegen kaping door commerciële uitgevers.

Voor wie is de methode geschikt

Havo- en VWO leerlingen zijn de doelgroep. In de praktijk: H4 en H5, V4 tot V6. Nog niet alle leerjaren zijn doorlopen. Er moet nog veel gebeuren. Projecten, Javascript basis, HTML code basis.

Wat is de filosofie achter de methode?

P5JS.nl is een krachtige methode die haalbaar en interessant is voor alle leerlingen Havo en VWO.

P5JS is een hele krachtige omgeving voor visual artists. Gangbare methoden – vaak werken ze met php of python – zien er visueel niet tof uit. Je hebt moeilijke code nodig om iets makkelijks te doen. Bij P5JS maak je makkelijke code om moeilijke opdrachten te maken. Wat wil je nog meer.

Daarnaast staat de kracht van Javascript altijd voor je klaar. Deze methode behandelt geen constructies uit Javascript die minder essentieel zijn. Zoals het switch/case statement. Dat wordt gewoon een serie if’s.

Highlight is het maken van een kloon van Painter. Leerlingen bouwen deze app eerst en de les erna krijgen ze de for()loop. Jawel. Hoe is dat mogelijk, vroeg ik me af. Vanwege de draw(), die zelf al herhaalt.

ZIjn alle eindtermen gedekt?

Nee, nog niet.

Het idee is dat de leerlingen eerst Unit 1,2 en 3 doen. Dan is er genoeg kennis voor een project met REST API’s. Daarna doen we telkens 1 Unit en dan weer 1 Project. Een serie tutorials maak telkens deel uit van zo’n project. Zo kunnen we de meer geavanceerde onderwerpen aanbieden. Altijd aankoppelen aan de krachtige kern van kennis.

Zo voorkomen we de eilandjeskennis die veel methoden geven: losse brokjes kennis en 24x poot optillen gedaan, maar plezier, inzicht en diepgang ontbreken vooral.

Kan ik deze methode ook op mijn school gebruiken?

Ja en Nee. Nog niet alle eindtermen zijn gedekt. Als je heel streng bent op jezelf en je PTA moet je er niet aan beginnen. Dit is voor de avontuurlijke docent, die de grens van het toegestane opzoekt in het vertrouwen dat de weg naar de hemel nog moet worden aangelegd. De wensen van SLO liggen nogal hoog – veel moeilijke onderwerpen – en richten zich op de informatica-student in spe. De makers hadden er beter aan gedaan zich op alle leerlingen te richten, ook degenen met een Art of Eco-profiel. Want ook zij krijgen met Informatica te maken. Zorg dan ook dat het lesprogramma voor iedereen interessant en haalbaar is.

Wat heb ik nodig om deze methode aan te bieden?

  • Een webbrowser. Het beste is als history en plugins behouden blijven.
  • Geef uw leerlingen een anonieme nickname. Hiermee registreren ze zich bij de P5JS Editor. Laat ze hun school-email adres gebruiken, dat voorkomt privacy-issues.