Wat wij nu gedaan hebben in de vorige LA’s: je had helemaal geen while-loop hoeven pakken. Had maar een for-loop genomen. Is bijna hetzelfde en zo mogelijk nog geschikter.
Een for-loop pak je als je van tevoren weet hoeveel iteraties er nodig zijn. De breedte van het canvas gedeeld door 10. Een while-loop pak je als je iteraties en de condities over iets anders gaan. De kleur van de neus van je robot!
De meest simpele for-loop werkt zo:
- maak een tijdelijke teller
tel
- Begin bij tel = 0
- Elke iteratie tel = tel +10
- Stoppen als je bij 400 bent.
- In dit voorbeeld maken we een groot blauw lijntje bij elke 10de tel en de andere 9 doen we een kort rood lijntje.
tel % 10 == 0
is een truc voor: de rest na deling van tel gedeeld door 10 is nul. Deze truc moet je trouwens kennen.
for (tel = 0; tel < 400; tel = tel + 1) {
if (tel % 10 == 0) {
stroke("blue")
line(tel, 10, tel, 30);
} else {
stroke("red")
line(tel, 10, tel, 10);
}
}
Opdracht for-loops
Maak nu een sketch waarbij je telkens een eigen shape plaats op een diagonale (schuine) lijn.