De lange uitleg
Deze uitleg kun je heel snel bekijken…
Deze opdracht bestaat uit 4 gedeelten die je op dezelfde kopie van je robot bouwt. Recycle de code van de robot met kleurenpalet. Optie: heb je een GSM met deze codes, recycle je GSM.
If then else
Onderstaande code checkt op het gedeelte linksboven in je canvas. Speel eens met de condities (mouseX < mouseY).
if ( mouseX < mouseY ) {
fill(0,0,0);
circle(10,10,10)
} else {
fill(255,0,0);
circle(10,10,10)
}
Else – if
Je kunt ook een nieuwe if beginnen een else. Dat ziet er zo uit:
function setup() {
createCanvas(400, 400);
}
function draw() {
background(220);
if (mouseX < mouseY) {
console.log("optie 1");
fill(0, 255, 0);
circle(200, 200, 100);
} else if (mouseX < mouseY + 100) {
console.log("optie 2");
fill(0, 0, 255);
circle(200, 200, 100);
} else {
console.log("optie 3");
fill(255, 0, 255);
circle(200, 200, 100);
}
}
Opdracht Kleur die Robot if-then
Kleur je robot op de ene manier onder een bepaalde conditie (binnen een if-then-else dus)
if (mouseX < width / 2 && mouseY < width /2) { ...}