Ga naar de inhoud

p5js.nl

Menu
  • Home
  • Unit 1
    • Unit 1, LA1
      • U1 LA1 1.1. Maak een Robot
      • U1 LA1 1.2 Lijn functies en parameters
      • U1 LA1.3 Meerhoeken, sterren, bogen
      • U1 LA 1.4 Mini-project: Maak een Taijitu (Yin & Yang)
    • Unit 1, LA 2
      • U1 LA 2.1 Meebewegen met de muis
      • U1 LA2.2 Meekleuren met de muis op je eigen variabele
      • U1 LA 2.3 Random Ellipsen
      • U1 LA2 Mini-Project Custom Emoji
    • Unit 1, LA3
      • U1 LA 3.1 Inleiding Kleur
      • U1, LA 3.2 Maak je lievelingskleur in de HSB kleurmodus
      • U1 LA 3.3 Kleuren paletten
      • U1 LA 3.4 Eenvoudige Functies
      • U1 LA 3.5 Een simpele tekst
    • Unit 1 Final Project Teken een GSM
  • Unit 2
    • Unit 2, LA1
      • U2 LA1.1 If-Then-Else Kleur die Robot
      • U2 LA 1.2 AND en OR
      • U2 LA1 Mini-Project Stoplicht
      • U2 LA1.4 Tekenen met de muis
      • U2 LA1.5 De map() functie
    • Unit 2, LA 2
      • U2 LA2.1 Raken met Collide2D
      • U2 LA2.2 Muisclicks en vormen als knop gebruiken
      • U2 LA 2.3 Meer met functies
      • U2 LA2 Final Project Light Switch Game
    • Unit 2, LA3
      • U2 Final Project Painter
  • Unit 3
    • Unit 3 LA1
      • U3 LA 1.1 While Loops
      • U3 LA 1.2 Een for-loop
      • U3 LA 1.3 For-loop in een for-loop
      • U3 Mini-Project Wallpaper design
    • Unit 3 LA2
      • U3 LA 2.1 Arrays en Loops Deel 1
      • U3 LA 2.2 Arrays en loops deel 2 – random
    • Unit 3 LA 3 Mini-Project Vision Board
      • Unit 3 LA3.1 Afbeeldingen uploaden
    • Unit 3 LA 4 Mini-Project Bewegende Tekst
      • U3 LA 4.1 Werken met fonts
      • U3 LA 4.2 Geluiden
    • Unit 3 LA 5 Mini-Project Fun Piano
    • Unit 3 Final Project Meme Generator
  • Unit 4
    • Unit 4 LA 1 Stuiteren
    • Unit 4 LA1 Mini-Project DVD-Logo
    • Unit 4 LA 2.1 & 2.2 Translations & Rotations
    • U4 LA2 MP Draai die Koppen of Calypso
    • U4 LA 3.1 Sinus en cosinus
    • U4 LA 3 Mini-Project Stoomtrein
    • Unit 4 FP Brulbrief
  • Unit 5
    • U5 LA1 Programmeer Oefeningen
    • U5 LA2 Globale Variabelen opheffen
    • U5 LA 2.1 Finite State Machine
  • Blog
  • Links
    • P5JS Editor
      • P5JS.org
      • Video's Coding Train
      • P5JS Reference
      • Intro to Computational Media (2022)
    • Openverse Images
      • Freesound
      • Music
      • Free stock photo's
      • Free Vector Images
      • Dafont
  • Contact
    • Beoordeel P5js.nl
    • Docenten Info
Menu

U3 LA 1.1 While Loops

Hoe gebruiken we herhaling in abstracte kunst?

Probeer eens wat deze code doet?

function setup() {
	createCanvas(600, 120);
}

function draw() {
	background(180);
	ellipse(100, 60, 40, 40);
	ellipse(200, 60, 40, 40);
	ellipse(300, 60, 40, 40);
	ellipse(400, 60, 40, 40);
	ellipse(500, 60, 40, 40);
}

Opdracht 1. Zet de ellipsen uit elkaar

Teken de ellipsen uit het voorbeeld zo dat ze 50 pixels uit elkaar staan.

Nogal een hoop werk hè. Daar heb je nou een computer voor. Een goede programmeur is lui, dus we gaan dit programmeren en niet met de hand telkens aanpassen.

Het herhalings-patroon

  • We willen links beginnen, waar x = 100.
  • Elke volgende gaat 100 verder naar rechts
  • verder naar rechts dan de breedte van het canvas, width, is stoppen

De While Loop in dit voorbeeld

function setup( ){
  createCanvas(600,120);
}

function draw( ){
  background(180);
  var x = 100;// variabele declareren en initialiseren

  while(x < width){        // zolang x kleiner is dan het canvas
    ellipse(x,60,40,40);   // teken een ellipse met op (x,..)
    x=x+100;              //  x ophogen met 100 
  }

}

Video Tutorial While en For Loops

Opdracht While Loops

Maak een while loop die:

  • Op een vaste X-positie 1 ellipse maakt.
  • En dan nog 9 ellipsen er recht onder.
  • Je mag de functie ellipse() maximaal 1 x intypen. Dus pak je de while loop.

Dit is de vertaling-in-aanbouw van de Amerikaanse lesmethode Introduction to computational media (V2020, V2022) voor P5JS door Luisa Pereira.

Aangepast voor Nederland door docent Barry Voeten.

Creative Commons-Licentie
Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal-licentie.
© 2023 p5js.nl | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema