Nu je eigen functies kunt maken, is het niet meer zo makkelijk met die variabelen. Niet elke variabele werkt overal.

Wat is de scope van een variabele?

Dat is de plek / plekken waar deze geldig is. Waar deze variabele-naam bekend is. Waar deze hopelijk een waarde heeft.

Als je een variabele gebruikt buiten zijn scope:

  • als je een waarde geeft (assignment) zoals mijnX = 20, dan maak (definieer) je een nieuwe variabele met dezelfde naam maar een andere scope. Denk maar aan een Jasmijn in klas 1D en een Jasmijn in klas 1E. Is gewoon een andere Jasmijn.
  • als je een variabele gebruikt zoals circle(mijnX,100) buiten de scope, dan krijg je een fout:

In Javascript zijn 3 scopes mogelijk

  1. Global scope. Dit doe je met let of var helemaal bovenaan de sketch, voor de setup()
  2. Binnen een functie.
    function scopeDemo() {
    let demo = "jaja"
    print(demo)
    }

    Buiten de functie scopeDemo() is de variabele demo niet bekend.
  3. Binnen een for-loop.
    for ( i=0; i<=20; i++ ) {
    var account = i;
    }

    De variabelen i en account werken alleen binnen de loop.
    Deze hoef je pas precies te kennen nadat je de for-loop zelf ook gehad hebt.

Voorbeelden