We maken een circel door middel van een object literal. Het is een soort turbo-kruising van een array en meerdere variabelen. Run de code.
var circ1
function setup() {
createCanvas(400, 400);
circ1 = {
x:380,
xSpd: 3
}
}
function draw() {
background(220);
ellipse(circ1.x, 200, 20)
circ1.x = circ1.x - circ1.xSpd //or circ1.x += circ1.xSpd
}
Om te stuiteren moet je 2 dingen doen:
- check over de rand. Bijv,
if x > 400
- Dan, vermenigvuldig de speed met -1. Dan gaat ie de andere kant op.
// hergebruik de benodigde code van hierboven.
function draw() {
// .. etc
if (circ1.x > 400) {
circ1.xSpd *= -1
}
circ1.x = circ1.x + circ1.xSpd
}
Meer stuiters – De opdracht
Maak deze 3 ballen in 1 sketch. Maak wel aparte object literals voor elk.
- zorg dat de bal ook aan de andere kant wordt begrensd
- maak ook een bal die naar boven en beneden stuitert
- maak ook een bal die diagonaal (tegelijk naar boven-en-beneden) en van-links-naar-rechts stuitert.
Die laatste opdracht is een mooie opmaat voor het komende mini-project: het bewegende DVD-logo