De rechthoek
In het programmeren gebruik je het aanroepen van functies: stukken code die al gemaakt zijn. Wel zo handig. Bij die functies geef je parameters aan: hoe gebruiken we de functie deze keer.
rect(50, 50, 100, 100);
In de reference (opzoekboek) staat precies aangegeven welke functie hoe werkt. In het geval van rect:
- tekent een rectangle
- Het punt linksboven (x,y) geeft de eerste 2 parameters
- De breedte = width en hoogte = height geven parameters 3 en 4.
Maak het werkblad
createCanvas(width, height)
- tekent het werkvlak
- met de aangegeven breedte en hoogte. Typisch: 400×400, dan past ie op een half scherm. Of: 1000 x 800, dan vult ie een normaal scherm redelijk
De achtergrondkleur
background(value)
- Stel de achtergrond kleur in, ofwel, de kleur van het canvas
- De kleur is typisch een getal tussen 0 (zwart) en 255 (wit). Later gaan we met kleuren werken. Probeer eens “green” of “red”?
Punten en lijnen
Punten
point(x,y)
- Tekent een stipje
- Eerst de breedte-coordinaat
- de tweede parameter is de hoogte (naar omlaag geteld)
Lijnen
line(x1,y1,x2,y2)
- tekent een lijn van het punt (x1,y1) naar (x2,y2). De volgorde van de punten maakt niet uit want een lijn heeft geen richting
Opdracht
Teken deze lijnen na.